Sanders Affiliate Guide 006: Keyword research og udvikling af indhold

006

Nu er vi efterhånden kommet til et punkt, hvor jeg er begyndt at blive spændt. For nu skal jeg i gang med at udvikle indhold til min affiliate side, så jeg kan begynde at få sat gang i tingene.

Hvis du først lige er hoppet med ombord, så kan det være en god ide at læse de øvrige indlæg i rækken også, som du finder herunder.

I dette indlæg kommer jeg nærmere ind på, hvordan jeg selv laver keyword research, inden jeg skal i gang med at skrive et nyt indlæg.

Og så viser jeg også en af de måder, jeg selv bruger til at opbygge en ny (lang) artikel på.

For mange af de indlæg, jeg kommer til at udgive på Fitto.dkender formodentlig med at blive relativt lange.

Mit mål er 2.000 ord i gennemsnit pr. indlæg. Nu hvor jeg ikke kaster yderligere penge efter siden ud over domæne og webhotel, så må jeg give den en skalle på de områder, der er gratis for mig selv at lave.

Dog er det ikke kun kvantiteten (antallet af ord), du skal tænke på. Det kommer også meget an på kvalitet (godt indhold). Og hvis du kan få de to heste til at klaske sammen i et frontalt sammenstød (flot sprogbillede ikke?), så vil det være awesome. For kvantitet + kvalitet = creme de la creme indhold som Google guffer i sig som islagkager og belønner med fede rankings til din side.

Og ved at lave lange og gode indlæg kan jeg forhåbentlig komme til at slå mange af de andre små fitness sider, som også prøver at ranke for diverse sundheds søgeord.

Jeg kan dog heller ikke sige mig fri fra at lave indlæg i 10.000 ords klassen. Og et par stykker af dem vil jeg også klart anbefale dig at lave på din side, hvis du mener det seriøst. 99% af dine konkurrenter orker ikke at lave så lange og gode indlæg, så det vil være en rigtig god ide at gøre det. På den måde kan du nemt tage din side op i super-sværvægts klassen.

Nå, men lad os få kigget på det, og lad os komme i gang med at opbygge den første artikel til dit og mit site.

Keyword research – At finde de laver frugter som dine konkurrenter ikke går efter

Keyword research handler om at finde de søgeord, som du vil lave dine artikler ud fra.

Det er eksempelvis til denne proces, jeg valgte at lave mit mindmap. For så kan jeg til at starte med hente inspiration fra whiteboardet og begynde at lede efter lave frugter inden for de ord, som jeg allerede har fundet på.

På mit mindmap fandt jeg frem til den post-it med “løbebånd” på. Den er nu pillet ned og sidder på min computerskærm. På den måde kan jeg fokusere på lige netop det emne, som den første artikel kommer til at handle om.

Inden jeg bare lige går i gang med at skrive 2.000 ord om løbebånd, så vil jeg gerne lige være sikker på, om det er en god ide at gøre det (er der høj konkurrence, som vil gøre det svært at ranke), og om der måske er nogle længere søgefraser relateret til løbebånd, som jeg måske også burde have for øje, når jeg udvikler artiklen.

lobeband

For først at finde ud af, om der overhovedet er nogen, der søger på “løbebånd”, hopper jeg ind i Google Keyword Planner (kræver et AdWords account, som du kan lave gratis).

Det er et tool, som Google selv har udviklet, hvor du kan se, hvor mange der hver måned søger efter en specifik søgefrase (sådan cirka).

Ved at slå “løbebånd” op i toolet, finder jeg frem til, at der er omkring 2.900 søgninger på det om måneden. Bestemt ikke dårligt.

lobk

Kører jeg lidt længere ned i toolet, får jeg en masse forslag til relateret søgninger, som måske også kunne være interessante at gå efter i mine underoverskrifter eksempelvis.

Laver jeg en overordnet artikel om løbebånd, så kan det være en god ide at smide nogle øvrige velsøgte keywords ind i underoverskrifter i artiklen.

lobbe

Det er en masse gode forslag, som jeg sagtens kan inkludere i min artikel. Som du ser, så er antallet af søgninger faldet drastisk fra de 2.900, men kan jeg få en håndfuld af disse med i min artikel, så er der en god chance for, at jeg også kan blive fundet på de søgefraser, når folk søger på dem.

Dog er der nok et par keywords, som jeg vil udelukke fra starten. Søgeord som “løbebånd harald nyborg” sidder Harald Nyborg nok ret tungt på i forvejen, så den vil jeg allerede nu strege fra listen.

Derudover vil søgefraser som “løbebånd til salg” og “brugt løbebånd” heller ikke give så meget mening, da det nok primært er folk, der er på jagt efter et brugt løbebånd på DBA, Guloggratis osv., der søger på det. Så væk med den.

Det efterlader mig stadig med en god håndfuld ekstra keywords, som jeg med fordel kan hive med i min artikel på den ene eller anden måde.

Men vil det overhovedet give mening at kaste sig over en artikel om løbebånd?

For at finde ud af om det vil give mening for at bruge meget krudt på at lave en artikel om lige netop løbebånd, vælger jeg også lige at undersøge konkurrencen på søgeordet.

Med konkurrence  mener jeg de øvrige sider, der også ranker på søgeordet “løbebånd”, når jeg søger på det på Google. Min direkte konkurrenter om en plads på side 1.

Når jeg søger på det ord på Google, får jeg følgende organiske resultat på side 1:

top10lob

Her er der primært fire resultater, som jeg har mod på at konkurrere imod allerede nu. Og det er de fire følgende:

  • Billedresultatet
  • Loebebaandet.dk
  • Google Plus status
  • Google Plus status

Grunden til, at jeg kun nævner fire, er, at de øvrige er webshops eller store sider som DBA og Pricerunner, som er ret hæftige konkurrenter. Webshops vil jo gerne gå efter en frase som løbebånd, da de jo formodentlig sælger det produkt.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan slå Pricerunner, DBA og webshops på side 1. For det kan lade sig gøre. Dog er de svagere konkurrenter i mine øjne de førnævnte fire stks.

Jeg skal dog passe på, hvad jeg siger her, for jeg har en ide om, at Google måsker favoriserer deres Google Plus resultater. Så måske er de sværere, end jeg lige har regnet med. Men jeg finder jo kun ud af det på en måde.

Men billedresultatet er et godt tegn på, at der er en mulighed for konkurrere om en plads på side 1.

Derudover er der loebebaandet.dk. En anden affiliate side, der sikkert tjener fint med penge på at ligge der, hvor den gør.

Og som udgangspunkt er det et godt tegn, at der er affiliate sider på side 1. For det betyder, at der er andre affiliate folk, der har haft succes med at ranke der. Så hvorfor skulle jeg ikke også kunne gøre det?

Dernæst, når jeg klikker mig ind på siden, ser den som udgangspunkt ret tynd ud ved første øjekast.

loebebandet

Der er en meget lille tekst (omkring 150 ord), en prissammenligningstabel med tre løbebånd og en Youtube video, der ikke er lavet af affiliate siden selv.

Hvis jeg laver en artikel på over 2.000 ord om løbebånd, som måske har lidt mere troværdighed og flere modeller, så har jeg en ide om, at jeg kan konkurrere mod denne side.

Dog er det selvfølgelig ikke til at spå om, og jeg kan sagtens ende nede på side 9 med 2 besøgende om måneden på den artikel. Men man skal jo prøve at kaste nogle net ud i vandet. Ellers fanger man heller ikke noget.

Hvis jeg ikke kommer til at ranke godt på min kommende artikel om løbebånd, så kommer jeg forhåbentlig til at ranke på en del long tail keywords (længere søgefraser med mindre volume om måneden) eller på nogle af mine andre artikler på siden.

Man skal dog altid være optimist, når man laver affiliate markedsføring. Så jeg tror på, at min artikel kan klare sig fint nok til at trække en god del besøgende om måneden.

Nå, men nu har vi fundet ud af følgende ting (det er faktisk ret sjovt at skrive guiden live, som jeg sidder og finder ud af de her ting 🙂 )

  • Der er 2.900 søgninger på “løbebånd” om måneden – super
  • Der er en god håndfuld long tail keywords med volume, som jeg kan inkludere i mine underoverskrifter – super
  • Der er en mellem konkurrence på side 1 – okay

Så burde alt jo være klappet og klart til, at jeg kan gå i gang med at få skrevet noget indhold. Men der er lige en ting til, jeg gerne lige vil tjekke op på, inden jeg går i krig med indholdet.

Og det er, om der er nogle affiliate programmer på Partner-ads, der rent faktisk sælger løbebånd.

Hvis jeg ikke kan finde et affiliate program, der sælger netop løbebånd, så vil det jo være lidt spild af tid at bruge krudt på at lave et langt affiliate indlæg omhandlende det produkt, hvis jeg ikke kan sende mine besøgende ind til en webshop, hvor de kan købe det.

Så af sti afsted ind til Partner-ads for at se, om det kan lade sig gøre at finde en webshop eller to, der sælger løbebånd.

En hurtig måde at finde ud af det på, er at logge ind og klikke på “Søg Program”. Herefter går du ned og søger i det søgefelt, hvor der står “Du kan også søge efter produkter i vore produktfeeds her“.

affprogram

Når jeg gør det med “løbebånd”, så får jeg hurtigt en del resultater. Der er Wupti, Viivaa, Billigsport24 og Fitnessproff, som alle har et eller flere løbebånd i shoppen. Skide godt.

Dog kan jeg hurtigt skyde Billigsport24 ned som mulighed, da deres provision er 20 kroner pr. salg. Og jeg vil føle mig lidt til grin, hvis jeg får solgt et løbebånd til 10.000 kroner og modtager 20 kroner i provision. Så de bliver streget.

De andre giver dog heldigvis en procentsats. Viivaa 8,50%, Wupti 80% af Partner-ads’ 5%-andel og Fitnessproff 5%. Og det er straks langt sjovere at få 500-1000 kroner pr. salg i stedet for 20 kroner.

Så nu skulle alt sgu være på plads.

  • 2900 søgninger
  • En del long tail keywords
  • Mellem konkurrence
  • Webshops med løbebånd hos Partner-ads

Og det kommer stort set også til at foregå på denne måde, når både anden, tredje, fjerde osv. artikel skal skrives.

Dermed kan jeg nu gå i gang med at skrive selve artiklen, så jeg kan få smidt det første net, af mange, i søen. Igen er det ikke sikkert, det lige er dette net, der ender med at fange de store fisk, men selv et par småfisk kan gøre underværker. Specielt i starten.

 Så skal der skrives

Til at starte med kan jeg kun anbefale dig lige at læse Halfdan Timms Google+ indlæg om, hvordan han skriver godt indhold på over 2.000 ord. Det er bestemt læseværdigt, og det bliver nogle af de samme punkter, som jeg kommer til at arbejde ud fra. Hvis linket ikke virker, kan du også bare læse på billedet herunder.

halfdan2

Som Halfdan skriver, og jeg som jeg også selv plejer at gøre, når jeg skal skrive længere tekster, starter jeg ud med at skrive et par underoverskrifter ned samt overskriften.

Du kan altid gå tilbage og ændre i dem, hvis du mener, de kan formuleres bedre. Til at starte med gælder det bare om at få så mange ned som muligt, så der er en slagplan at gå ud fra.

Personligt synes jeg også, det er langt nemmere at skrive en lang artikel, når man bare skal knytte nogle ord til hver underoverskrift, i stedet for at skulle starte op fra et helt blankt dokument.

Så ind i Word og i gang med at brainstorme på underoverskrifter.

Vigtigt: Husk at bruge nogle af de long tail keywords, som vi fandt tidligere, i dine underoverskrifter. Vil du have flere gode råd til at finde long tail keywords, kan du finde det i dette indlæg fra Jonathan Lindahl

I dette tilfælde havde jeg en god bunke long tail keywords at arbejde med:

  • Løbebånd tilbud
  • Løbebånd test
  • Kilberry løbebånd
  • Billig løbebånd
  • Billige løbebånd
  • Køb løbebånd
  • Kettler løbebånd
  • Titan løbebånd
  • Carl Lewis løbebånd
  • Løbebånd pris
  • Billigt løbebånd

Det er ikke sikkert, jeg får brugt alle sammen. Men skulle jeg savne flere, så kan jeg bare hoppe ind i Google Keyword Planner og se, om jeg ikke kan finde et par stykker mere.

Det første udkast

Efter få minutter fik jeg bikset det første udkast sammen, som kan guide mig igennem udviklingen af artiklen. Igen, det er bar et udkast, og der er frit lejde til at rykke rundt og ændre på afsnittene, som man nu engang har lyst til. Overskriften er heller ikke lagt fast, men det giver et godt udgangspunkt til at få skrevet artiklen.

Lobebn

Her er der 21 punkter. Kan jeg skrive bare 100 ord om hver, så er jeg oppe på de 2.000 ord, som jeg gerne skulle nå. Dog regner jeg stærkt med at få skrevet lidt mere end 100 ord pr. punkt, men det er meget rart at have en minimum barriere, som er ret nem at indfri.

Når du har fundet underoverskrifterne, så er det på tide at åbne en cola, brygge en kande kaffe eller tage et skud koffein direkte ind i årerne. For nu skal tasterne gløde. De min. 2.000 ord skal skrives, nu hvor du har kridtet banen op til kamp. Dommeren har fløjtet spillet i gang. Ready, set, go.

Det vil være forkert at sige, at jeg har snydt hjemmefra. Så i real-time er der faktisk lige gået et par dage, da jeg havde begrænset tid til at skrive selve løbebånds artiklen oveni denne artikel, som du læser nu.

Men jeg er blevet færdig med den nu. Som forventet blev der lige rykket lidt rundt på et par af underoverskrifterne, og jeg kunne på ingen måde holde mig til 100 ord pr. punkt. Så jeg fik sneget mig op på 7613 ord. Igen, ordene behøver nødvendigvis ikke at afspejle kvalitet, men efter min erfaring er Google glad for lange tekster.  Så jeg håber, søgemaskinen bliver glad for min artikel.

nudone

I min artikel har jeg selvfølgelig også haft affiliate links med i overvejelserne, så der er plads, og det giver mening at indsætte dem specifikke steder. Når det er med i tankerne, mens man skriver artiklen, så er det meget nemmere lige at plotte dem ind bagefter, når artiklen skal lægges online.

Artiklen skal online

Når du mener, at artiklen er klar til at komme online, så er det bare med, i bedste copy paste stil, at kopiere din artiklen ind i et nyt indlæg i WordPress baglokalet.

Dog er det en god ide lige at være opmærksom på, at tekstformateringen måske har ændret sig, alt afhængig hvilket program du har skrevet din tekst i. Så det er en god ide lige at gå teksten igenne og se, om fed tekst, overskrifter og links virker, som de skal.

Dine underoverskrifter vil jeg anbefale dig at gøre til H2/H3 overskrifter, mens din titel gerne må være H1. Du vælger disse ting oppe under rullemenuen Paragraph/Afsnit, når du skal til at udgive dit nye indlæg. Marker en af dine underoverskrifter, og gå op og vælg Heading 2/Overskrift 2, og fortsæt så til næste.

Disse overskrifter er noget af det, som Google hurtigt aflæser, når de kommer ind på din side, og derfor er det en god ide at tippe Google om, så let som muligt, hvad din artikel handler om. Og det kan du bl.a. ved at lave disse headings.

heading

Herefter er det så bare i gang med at indsætte billeder, affiliate links og hvad du ellers mener, passer ind i din artikel. Til billeder bruger jeg bl.a. Pixabay.com, som jeg klart kan anbefale.

Hvis du bruger Partner-ads til at finde dine affiliate links, så har du en mulighed for at deeplinke ind til det enkelte produkt, som du måske skriver om. At deeplinke vil sige at linke direkte hen til det specifikke produkt frem for bare at linke til webshoppens forside.

Det vil jo eksempelvis være oplagt for mig at linke direkte til det enkelte løbebånd, i stedet for bare at linke til shoppens forside.

For at gøre det skal du ind på Partner-ads og finde det program/webshop, som du gerne vil bruge. Når du er godkendt hos dem, så klikker du på deres program og i den nye fane scroller du så helt ned i bunden (hvis reklamerne ikke vises, skal du trykke på knappen “vis reklamer”).

Nederst skulle du gerne se to links ligesom disse:

direkte

Her skal du bruge det, der står under Direkte affiliatelink (til underside):.

Og som du kan se i URL’en, der står, så skal du bytte ud den sidste part, der hvor der står LINK_TIL_UNDERSIDE ud med linket til det produkt, du vil linke til.

Hvis jeg skal linke til et Titan ST690 løbebånd hos Viivaa, så vil mit nye link eksempelvis se sådan ud:

http://www.partner-ads.com/dk/klikbanner.php?partnerid=11541&bannerid=22370&htmlurl=http://www.viivaa.dk/titan-lobeband-st690.html

Du kan altid lige teste dit link af, for at se om du også kommer hen til det rette produkt.

For at indsætte et affiliate link i din artikel, så indsætter du det bare som et hyperlink, som du også normalt ville gøre i Word/enhver anden teksteditor.

SEO by Yoast

Hvis du installerede det plugin, der hedder SEO by Yoast, så kan du finde det nederst på den side, hvor du skriver dit indlæg. Lige under teksteditoren i WordPress.

Her kan du indtaste dit fokus keyword, og få informationer om, hvor mange gange det bliver nævnt i teksten, og se om du indfrier nogle af basale SEO krav som at have dit keyword i sidens, overskrift, titel, meta-description osv.

loppebaand

Her skriver du sidens SEO titel, som er den titel, folk vil se, når de finder din artikel i Google. Her er det en god ide at inkludere dit keyword, og så ellers skriver en indbydende og fangende overskrift, som giver folk lyst til at klikke sig ind og blive klogere.

SEO by Yoast er et fedt værktøj, da det nemt og hurtigt gør dig opmærksom på, hvilke parametre, du mangler. Du får en grøn farve, hvis det hele spiller, og en gul eller rød farve, hvis der er nogle SEO mæssige mangler i indlægget.

Jeg får en rød farve under punktet Sidens URL, men det er fordi, jeg ikke vil/kan have ÆØÅ i min URL, så løbebånd bliver til loebebaand, hvilket selvfølgelig får Yoast til at markere fejl.

Når dit indlæg så ellers er klar, er det jo bare med at få det smidt op, så det kan komme i gang med at få noget opmærksomhed i Google.

Hvis du vil se mit første indlæg på Fitto.dk, kan du finde det lige her.

Jeg har brugt et pluginnet TablePress til at lave min prisoversigt i toppen af indlægget. Lige nu er der ret mange affiliate links i toppen af indlægget, men det kan være, jeg ændrer på det senere hen, så der ikke er nær så mange. De fylder en del.

Men voila. Nu er første indlæg oppe på siden, og jeg kan komme i gang med at udvikle en masse nyt indhold til den.

Nu hvor jeg ser på siden med det første indlæg, så kan jeg godt se, at den ikke ser super lækker ud. Så det kan godt være, at jeg undervejs kommer til at ændre på designet uden at lave updates om det herinde.

En afsluttende bemærkning

Dette indlæg har været et par dage undervejs. Og det har været ret svært at holde tungen lige i munden i forhold til at udvikle to indlæg på en gang over flere dage.

Så hvis du har stødt på noget i dette indlæg, som er sjovt placeret eller ikke mening, så smid endelig en kommentar. Jeg har set mig blind på både dette og løbebånds indlægget efterhånden.

Men siden er nu sat i søen med sit første indlæg. Herfra er det bare en vej, og det er direkte mod 1000 kroners indtjening inden 25/5.

Du burde nu være i stand til at opsætte din egen affiliate side og bare cruise derudaf.

Alt er dækket i forbindelse med opsætningen af en ny affiliate side. Dog vil jeg lige have indtjeningsmålet i hus først, inden jeg kalder det et totalt blueprint.

Men vi er ved at være der.

Jeg glæder mig til at vende tilbage til dig, lige så snart jeg har fået mit første salg på siden. Det kan kun gå for langsomt!

Vi ses,
Sander

 

1
1

0
0
0

Sander

Hej! Mit navn er Sander Grønlund, og her på siden blogger jeg hovedsagligt om det at skabe en online indkomst. Hver måned udgiver jeg månedsrapporter med min indtægt, så du kan følge med i og lade dig inspirere af at se mine tal - 100% uden filter.

15 thoughts on “Sanders Affiliate Guide 006: Keyword research og udvikling af indhold

  1. Lidt ærgerligt, at du ikke har lavet en neutral søgning til at vurdere konkurrencen i SERP. Med det rigtige resultat, ville du udelukkende konkurrere mod webshops (og pricerunner, dba, guloggratis etc.)

    Ellers en meget omfattende artikel. Nice job! 🙂

    1. Med en neutral søgning får jeg stadig billedresultater og affiliate siden, som jeg godt kunne se mig selv konkurrere imod. Men ja, du har ret i, at jeg sagtens kunne have gjort det. Det tænkte jeg ikke lige over i farten 🙂

  2. Godt indlæg! Og spændende at følge med i dit affiliateprojekt..

    Jeg har dog lige ét spørgsmål: hvorfor skrive ét meget langt indlæg fremfor at splitte indlægget op i 2 / 3 indlæg på ~3700 / ~2400 ord hver? Giver det nogen SEO-mæssig fordel at skrive SÅ lange indlæg fremfor flere kortere indlæg (på 2000+ ord)? Ligeledes, ville det så ikke være en god idé med en oversigt over indlægget med links til de enkelte underoverskrifter, i toppen af indlægget?

    1. Hej Martin!

      Fedt spørgsmål!

      Jeg har selv rigtig god erfaring med lange indlæg. De ranker tungt, og de rankings, man får, plejer som regel at vare ved uden linkbuilding.

      Jeg har ikke noget data på, om det giver nogen SEO mæssig fordel. Og tre indlæg på ca. 3000 ord ville da også være super fedt at få smidt op på siden. De næste par indlæg kommer også til at blive omkring de 2-3k.

      Men indimellem kan jeg bare godt lide at gå helt amok – også bare for at se, hvordan det kommer til at fungere i SERPs 🙂

      Angående en oversigt, så jo, det vil være en god ide. Det må jeg lige få sat ind i løbet af de næste par dage 🙂

      1. Tak for dit svar 🙂

        Det er bestemt interessant.. Det vil jeg da prøve at have i mente, da jeg selv så småt er igang med at bygge et affiliatesite op.. Om ikke andet kan det da være, at det skal prøves af 🙂

        Men ja, en oversigt i toppen er nok ikke helt tosset.. Jeg tror i hvert fald, at det vil hjælpe læseren med at finde rundt i indlægget 🙂

  3. Hej Sander!

    Jeg vil rigtig gerne i kontakt med dig, har du et telefonnummer eller en mail jeg kan kontakte dig på?

    Mvh. Anna

  4. Hej 😉

    Lad os antag konkurrence på løbebånd var ” Høj ” Fremfor •Mellem? Havde du stadig valgt og fokuser på denne område eller?
    2. Hvor meget går du op i keywords CPC når du vælger søgeord? De stor blogger, fortæller de heller vil have høj click pris med lav søgeord valomu om mdr fremfor det modsatte? Siger du til dette

    1. Hej Andreas!

      1. Tænker du på konkurrencen inde i Google Keyword Planner? Den kolonne har intet med konkurrencen i søgeresultaterne at gøre. Det er konkurrencen for AdWords annoncørerne. En høj konkurrence under dette punkt betyder blot, at der er mange annoncører, der prøver at rangere på den enkelte søgeterm i AdWords, hvor imod en lav konkurrence betyder, at der er få eller ingen, der betaler for at få deres annoncer vist på det søgeord.

      2. Det går jeg op i, når jeg laver Adsense sider, men ikke på affiliate sider. Laver jeg en Adsense side, så vil jeg også gå efter en så høj klikpris som muligt, det er klart.

      At sige, at man KUN går efter en høj klikpris og lav volumen, giver dog ingen mening i mit hoved. Det er klart, at hvis der er en masse long-tail søgeord med høje klikpriser og en lav konkurrence i SERP, så er det jo oplagt at gå efter dem også. Men der findes nok ikke en eneste person, der vil vælge den lave volumen frem for den høje, hvis både klikpriser og SERP konkurrencen var ens for de to søgeord.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *