7 tips til nemt at finde iværksætter ideer

7 tips til at finde gode iværksætter ideer

Mit navn er Sander Grønlund, og jeg vil betegne mig selv som iværksætter.

Skal vi følge Birgit Aaby’s definition af en iværksætter, er det en person, der kan tjene sin egen løn. Og det har jeg efterhånden gjort i et par år. Siden 2014 har jeg arbejdet fuld tid som selvstændig, og dermed også tjent mine egne penge – tjent min egen løn.

Mit nuværende projekt hedder TheBacklink.club, hvor jeg hjælper folk med at opnå bedre rangeringer på Google. Projektet blev startet i efteråret 2017, og det har allerede fået en fantastisk start. Målet for 2018 er en omsætning på 250.000 kroner, og allerede nu ser det lovende ud.

Nå – men det var blot lige for at give dig en introduktion om, hvem jeg er, og hvorfor jeg, forhåbentlig, kan hjælpe dig med at finde din måske første iværksætter idé. 

Den perfekte iværksætter ide er en myte

Inden vi kaster os over de 7 tips, så vil jeg lige starte ud med at sige, at den perfekte iværksætter idé er en myte.

Bevares, der findes masser af gode idéer. Men hvor ville de have været henne, hvis du havde givet idéen til en almindelig person, der ikke havde samme energi, passion og gnist for at gennemføre ideen og nå i mål med den?

Så lad være med at gå og hive dig selv i håret, fordi du bare ikke lige kan få DEN DER IDE. For gør du det, kommer den ikke til dig. Og så får du aldrig startet dit eget iværksætter projekt.

At få succes med en idé handler ikke om selve idéen. Den fylder så lidt af det store billede, så det er det absolut mest forkerte sted at bruge din energi. Den perfekte ide kan ikke tvinges frem. Så lad være med at prøve.

Giv idéen om Just-Eat til en “almindelig” person, og den var aldrig blevet til noget. In fact – mon ikke der allerede var masser af mennesker, der havde fået idéen om at kunne bestille pizzaer over nettet, inden Jesper Buch gjorde det til en kæmpe millionsucces?

Giv en hvilken som helst idé til en person som Jesper Buch, eller en hvilken som helst anden succesrig iværksætter, og han vil højst sandsynligt få succes med den.

Tror du at Torben fra regnskabsafdelingen, der æder basser hver morgen og brokker sig over sit lorteliv, vil kunne starte sin egen skoforretning og få succes med den? Formodentlig ikke.

Tror du at Birgit Aaby, Martin Thorborg, Richard Branson, Mark Cuban, Elon Musk, Jesper Buch eller en hvilken som helst anden succesfuld iværksætter, vil kunne starte sin egen skoforretning op og få succes med den? Hell yes!

Og skulle det ikke lykkes for dem, så kan du stadig være sikker på, at typer som dem – ægte iværksættere – ville have kradset deres negle til blods og faldet om med hjertestop, før de ville stoppe igen.

Giv stort set hvilken som helst idé til typer som de førnævnte, og du vil med 95% se en succeshistorie.

Giv verdens bedste idé og 50 millioner kroner til Torben fra regnskabsafdelingen, og han vil stadig finde noget at brokke sig over.

Så lad være med at arbejde på at få den bedste idé.

Arbejd med dig selv i stedet.

Hvordan går du ind til en opgave?

Er det som Torben?

Eller som iværksætter?

7 tips til at få iværksætter ideer

Du skal ikke opfinde den dybe tallerken

Mange mennesker forbinder det med at være iværksætter med det samme som at være opfinder. Og det er på sin vis også rigtigt, men du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken for at få gang i et succesfuldt iværksætter projekt.

Lad være med at slå dig selv ud, bare fordi du ikke lige fik idéen til isterningposen eller Tesla. Der er millioner af andre muligheder tilbage til dig, som du kan gribe og drible videre med.

Du skal ikke opfinde den dybe tallerken – hvis du ikke kan.

Du skal bare gøre noget lidt bedre, lidt smartere, lidt hurtigere, lidt nemmere, lidt mere enkelt eller lidt billigere.

Og det kan du.

Vær opmærksom på folks problemer

Øv, min kaffe er allerede kold!”

Jeg hader vinteren i Danmark!”

“Gud hvor er jeg træt af min langsomme computer!”

“Jeg ville ønske, at jeg kunne finde ud af at rangere min side højere på Google”

Prøv at være stille.

Kan du høre det?

Lyden af problemer.

Du har sikkert før gået og irriteret dig over, hvor mange ting folk kan brokke sig over. Og jo, der er virkelig meget pis og lort, som folk kan være irriteret over, og som de ville ønske kunne gøres på en bedre måde.

TADAAAA!

Fra nu af skal du glæde dig over hver eneste gang, du hører en sætning blive startet på samme måde som de eksempler herover, eller andre versioner i samme toneleje.

For det er der, dine iværksætter idéer kommer fra.

At lytte er en af de bedste måder at få idéer på.

Så begynd at skriv ned hver eneste gang, du høre folk beklage sig, brokke sig, ønske sig noget bedre eller lignende. For det er alt sammen problemer, DU KAN LØSE.

Og løser du folks problemer, kan du tjene penge. Tænk lige over det.

Virksomheder var trætte af beskidte kontorer og snavsede gulve. Birgit Aaby lavede Combi Service.

Små virksomheder havde svært ved at bogføre og have styr på deres økonomi. Martin Thorborg skabte Dinero.

Unge mennesker ville gerne kunne holde festen kørende uden at skulle bruge rusmidler. Brian Sørensen dannede Cult.

Og ved du, hvad det bedste af det hele er?

Du kan starte med at lytte til dig selv.

Vær opmærksom på dine egne problemer

For du kan komme rigtig langt med bare at lytte til dine egne problemer. På den måde ved du om nogen, at der er et behov. Og hvis du har behov for at få løst det problem, er der garanteret også andre mennesker, der ønsker det samme.

Det er ikke fordi, jeg name-droppe Løvens Hule iværksætterne hele tiden, men det er bare gode eksempler, og så er jeg tilpas meget inde i deres historie til at kunne genfortælle dem uden større besvær.

Jesper Buch sad i Norge, blev sulten og ville gerne bestille en pizza over nettet. Det kunne han ikke. Det var heller ikke muligt i Danmark. Så han satte sig for at løse det problem, han selv havde oplevet. Kort efter gik han i gang med det, der senere skulle blive til Just-Eat.

For mit eget vedkommende ønskede jeg at få mine hjemmesider højere op på Google. Dette kan blandt andet gøres ved at linke til mine hjemmesider fra andres hjemmesider. Men jeg fik aldrig bygget disse links, fordi det tog for lang tid, var kedeligt osv. Så jeg satte mig for at lave en service, jeg selv havde ønsket fandtes. Det blev til TheBacklink.club.

Jeg håber, at du kan se, hvor jeg gerne vil hen.

Hvad ville du gerne ønske var anderledes?

Hvad har du brokket dig over?

Hvad har du været irriteret over for nylig?

Kan der laves en løsning? Og kan den løsning hjælpe andre mennesker, der har samme problem?

Iværksættere løser problemer og dækker behov.

Dermed ikke sagt, at du udelukkende skal lytte til din egen jammer, men det er et godt sted at starte.

Hjælp mennesker omkring dig

Dernæst er det også en rigtig god idé at hjælpe andre mennesker omkring dig. For jo mere du hjælper, jo mere bliver du vant til at hjælpe. Og jo nemmere vil du have med at finde på løsninger til de udfordringer, folk nu engang måtte have.

Disse små ting kan hjælpe dig med at få ændret dit syn, så du begynder at udføre disse løsninger i stedet for at lukke øjnene, dreje hovedet og ignorere dem.

Hjælp din nabo ned med de tomme flasker.

Hjælp din kollega med en af hans opgaver.

Sæt en ny spand kaffe over – også selvom du ikke tog det sidste!

Hjælp dine forældre med at få ryddet op i kælderen.

Hjælp, hjælp, hjælp.

Først og fremmest bliver du gladere. Dine omgivelser bliver gladere for dig. Og du vil begynde at kunne se flere og flere ting, du kan hjælpe folk med. Ting, som på sigt kan blive til iværksætter idéer og derefter til en rigtig forretning.

Hvad vil du gøre bedre?

Dette punkt tager udgangspunkt i tidligere nævnte du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken”.

Du skal nemlig bare gøre noget lidt bedre, lidt smartere, lidt hurtigere, lidt nemmere, lidt mere enkelt eller lidt billigere.

Hvad er årsagen til, at Uber har fået så stor succes, som de har?

De kiggede på Taxa branchen og konstaterede, at der var en masse ting, der kunne forbedres. Og det var markedet jo tydeligvis enig i.

De gjorde det nemt og hurtigt at booke en tur.

De gjorde det muligt for folk at anmelde deres chauffører, hvilket gav incitament til chaufførerne for at gøre arbejdet rigtig godt.

Derfor tilbød chaufførerne vand, en avis, aircondition, eller hvad kunden nu ellers måtte have brug for.

Uber gjorde det også billigere.

Kort sagt tilbyder Uber bare et langt bedre produkt for kunden.

Det smarte ved at kigge på noget, der virker, men som kan gøres langt bedre, er at du ved, at der er et marked for det. Og det er altafgørende.

Uber vidste, at folk havde behov for at blive transporteret fra A til B. Ellers ville Taxa branchen ikke eksistere.

Så øv dig i at kigge på forretninger, services og koncepter og se, hvad du kan gøre bedre. Det kan give dig hundredvis af nye iværksætter idéer i løbet af ingen tid.

Hvis vi bliver i eksemplet med skobutikken, så lad os sige, at du overvejer at starte en skoforretning. Hvad vil du kunne gøre bedre end de eksisterende på markedet?

Eksempel

PAW SKO (en stor dansk kæde af skobutikker)

  • Tilbyder 100 dages returret på såfremt varen er ubrugt
  • Bytteservice i alle butikker i 100 dage såfremt varen er ubrugt
  • 30 dages fuld tilfredshedsgaranti på børnesko (0-10 år) selvom varen er brugt. Tilfreds eller alle pengene tilbage.
  • Stort udvalg af sko til hele familien
  • Ingen webshop – kun butik

DIN SKOBUTIK

Okay, så har vi kigget lidt på, hvad PAW SKO kan tilbyde. Det her er deres USP’er (unique selling points). Hvad kan vi to finde på, der er bedre, til vores egen skobutik?

Det kunne være:

  • 365 dages returret
  • 60 dages fuld tilfredshedsgaranti på ALLE sko, selvom varen er brugt.
  • Tilknyttet webshop
  • Søskende rabat
  • Gratis indlægssåler til din sko, hvis den ikke sidder godt
  • Gratis skopudsning
  • Gratis imprægnering
  • Prøv dine sko derhjemme – vælg 5 sko og vi kommer hjem til dig med dem
  • ELLER – vi sender 3 par sko hjem til dig – betal kun for dem, du beholder
  • Årligt lokalt velgørenhedsarrangement (som Ecco’s Walkathon)
  • 10% rabat på din ordre ved tilmelding til nyhedsbrev (og 5% rabat som medlem)
  • Servere kaffe til de voksne og sodavand til børnene mens de handler

Hvor ville du handle?

Ja, det tænkte jeg nok.

Nu er det din tur.

Test din idé af

Super, du burde have fået et hav af idéer allerede. Hvis du ikke har, så vent med at læse videre. For dette punkt er til dig, der allerede har en, eller måske en række iværksætter idéer. Har du allerede fundet på et par ting, så mover vi bare on’.

For nu skal du i gang med at teste din idé.

Og her er der mange, der begår den fejl, at de bruger alt for mange penge, inden de overhovedet har testet, om der er et marked for deres idé. De køber tv-annoncer, får designet en dyr hjemmeside, leaser en firmabil og bestiller 20.000 varer hjem i den første ordre, inden de overhovedet ved, om der er et marked.

Jeg anede ikke, om der var et marked for en service som TheBacklink.club. Jeg havde en idé om det, fordi folk i forvejen bruger penge på at købe backlinks, men jeg VIDSTE det ikke. Og her er det vigtigt med ordet VIDSTE, for det er meget afgørende. VED du, om der er et marked for din idé?

Derfor brugte jeg også kun 100 kroner på at sætte en hjemmeside op, hvor man kunne tilmelde sig den gratis light-version af servicen ved at indtaste sin e-mail. Hjemmesiden var grim og klistret sammen med gaffatape, so to speak, men den virkede til formålet.

Efter at jeg havde fået 400 tilmeldinger, besluttede jeg mig, at det måtte være nok til at bekræfte, at der var en efterspørgsel for den service. Og så gik jeg ellers i gang med at lave version 1.0, hvor den første test-version måske var version 0.1 beta.

Så test din idé af.

Og hvis du kan – sælg gerne din idé, før du overhovedet har brugt en krone.

Gør du det, så husk at få folk til at betale. Er det mundtlige aftaler, kan du være sikker på, at 95% ikke betaler, når det kommer til stykket, og du vil der stå tilbage med to familiemedlemmer der kun betaler af sympati. At sige at man vil betale, er ikke det samme som rent faktisk at betale for noget.

Vil du være vinduespudser med egen forretning? Så få 10 mennesker til at betale for et års abonnement, inden du køber dit udstyr.

Vil du lave en skobutik, så køb skoene i en anden skoforretning og sælg dem til samme pris. Husk på – vi skal ikke nødvendigvis tjene penge her. Vi skal blot teste, om idéen holder. Sælg dem i en webshop eller i en pop-up shop i et storcenter.

Vil du lave hjemmesider? Så lav tre hjemmesider gratis for folk og tilbyd dem 1000 kroner for hver ny kunde, de sender i din retning. Det koster dig maksimalt din tid.

Test din idé af, før du køber varer hjem for 50.000 kroner eller laver en 5-års ubrydelig leasingkontrakt på en firmabil, som du måske ikke engang får brug for.

Vær ikke bange for at skrotte din idé

Under hele forløbet er det også utroligt vigtigt, at du ikke er for personligt involveret. Hvis din idé ikke virker, så ændre nogle ting eller gå videre til den næste. Vær ikke bange for at skrotte din idé, hvis der ikke er et marked. Markedet lyver aldrig. Men du kan nemt lyve over for dig selv.

Hvis der ikke er nogen, der vil købe din service eller dit produkt, så lad være med at få det dårligt med dig selv eller at miste troen på dine egne evner. Det er produktet eller servicen, de ikke bryder sig om. Så må du ændre på dit koncept eller gå videre til næste idé.

Og selvom du selv og din familie og venner mener, at du har fået verdens bedste idé, kan det også sagtens være en lorteidé. For igen, vi har det med at lyve over for os selv, og det samme gør familie og venner også. De siger bare det, vi gerne vil høre, og sådan er det bare. Fred være med det.

Markedet skal nok fortælle dig, at din idé er lort, hvis den er det. Bare rolig.

Sander

Sander Grønlund - Iværksætter, blogger og tænker.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *