10 tips til at starte din egen SEO artikel forretning

Denne gang har jeg fattet penne i stedet for videoen. Det er blevet til en 10 trins lang guide, med gode tips til hvordan du selv kan starte din egen SEO artikel forretning. Det kræver motivation, god research og en del andre ting. Men læs resten af posten, og fortæl mig endelig hvad du synes. God fornøjelse!

1. Skriv gratis

Det første råd, jeg gerne vil give dig på din vej til en succesfuld skribent karriere, er at starte stille og roligt ud. Hvis du ikke har et kendt navn i de her artikel kredse, så er der altså ikke mange, der lægger en ordre hos dig, selvom du måske har en rigtig fin pris. Folk shopper grundet referencer og anmeldelser, hvilket også er grunden til sider som Trustpilot og Yelp.com. Folk føler sig trykke, hvis de først har set en anden prøve produktet, og det er endt ud i en succes.

Der hvor jeg får rigtig mange erfaringer med dette fag, er på Amino. Her er det særlig udbredt med såkaldte SEO-artikler, som specielt er skrevet til søgemaskinerne, eller rettere, de er optimeret ud fra et udvalgt keyword, som køberen har bestemt. Det kunne være sorte underbukser, og skribenten, altså dig, får så til opgave at skrive en god og informativ artikel, hvor ordet ”sorte underbukser” dukker op et par gange. Samtidig ser mange købere helst at den er lang, relevant, informativ, skrevet i et levende sprog, levende og ufejlbar.

Så smut ind på et site som Amino, og tilbyd så din gratis SEO-artikel service, hvor du tilbyder at lave et par eller 10 artikler imod anmeldelser og referencer. Her kan du også være heldig at få nogle af de mere populære brugere på krogen, som er respekteret og anerkendt, og som folk lytter til, når vedkommende siger noget. Hvis du kommer til at skrive for en garvet bruger, så kan en knaldgod reference fra vedkommendes hænder være guld værd fremover.

2. Tjek for fejl – fyrre gange!

Det værste som du kan gøre som SEO skribent er, at skrive en artikel fyldt med stavefejl og grammatik fejl. En enkelt slå fejl her og der bliver der ikke set ondt på. Men hvis du sender en artikel med den ene kommafejl efter den anden, flere egenavne skrevet med småt, og mange andre småting, så har du ikke den kunde i lang tid fremover.

Jeg har også selv flere gange fået et par gratis SEO-artikler fra unge gutter ligesom mig, der gerne ville skabe lidt referencer til fremtidige salg. Jeg har glædeligt taget imod dem, imod en grundig anmeldelse bagefter. Og man kan ikke sidde med mere dårlig smag i munden, end smagen af at skulle skrive en lorte anmeldelse for en ung, håbefuld iværksætter, efter han har sendt dig en artikel med 4. klasses niveau.

Så skån andre fra at lide, og tjek din tekst igennem mange gange. Få eventuelt også en anden kammasjuk til at læse den igennem, så du lige får et andet sæt øjne på runerne. Det kan tit og ofte hjælpe gevaldigt med et andet syn på tingene, som kan spotte alt det, dine trætte øjne ikke kunne.

3. Lav ordentlig research

Når du får en ordre, så husk for guds skyld at lave ordentlig research. Jeg kan selv huske en svær udfordring, som jeg fik, dengang jeg var i gang med en bunke gratis artikler. Jeg havde fået til opgave at skrive om forskellige låse i døre. Ikke et emne jeg på nogen måde vidste en fløjtende fjer om, hvilket virkelig satte mine research evner på prøve. Selvom det bare var en gratis artikel, så kendte jeg til konsekvenserne ved et dårligt produkt, da det kunne skade mit ry fremover.

Jeg brugte nok omkring en time til halvanden på både research og skrivearbejdet. Nogle af de andre gratis artikler kunne skrives på et kvarter, hvis det var et af de nemmere emner. Det kunne eksempelvis være en SEO-artikel om affiliate, fodbold eller romantisk pladder (dog ikke ifølge min kæreste). Men de her nemme emner, hvor man altid lige kan lave noget inde i hovedet, som virker godt i denne sammenhæng. Et emne man har en basal viden omkring, så man egentlig har en nogenlunde idé om, hvad man laver.

Hvis du skulle være ude for at få en ordre på en tekst, som du ikke har det fjerneste kendskab til, så frygt ej. Rigtig mange emner kan man i nutidens forunderlige teknologi verden heldigvis Google sig til. Så inden du frustreret slår op i diverse leksika eller ringer til farmor for strikkeopskrifter, så prøve for guds skyld din praktiske søge guru. Her kan (næsten) alt findes, og der skulle være meget galt, hvis lige netop dit emne ikke kunne researches via Google.

4. Sig nej når du virkelig ikke kan!

Selvom man indimellem kan få ordre, der indeholder emner, som man ingen forstand har på, men dog kan Google sig lidt til, så skal du altså også kende besøgstiden for et pænt nej tak til en kunde. Igen havde jeg sådan en oplevelse under mit gratis skriveri, da en interesseret gut smed mig en privat besked på Amino, og spurgte om jeg ikke kunne bikse en artikel sammen for ham. Jeg sagde glædeligt ”jo da”, og bad ham om at fremsende et emne/keyword til mig.

Kort efter fik jeg en besked i min indbakke der indeholdt et emne indenfor boligkøb. Et emne, som jeg akne ramt og snot dum teenager, ikke har den fjerneste viden om. Det må jeg blankt erkende. Søgeordet han ville have skrevet om havde jeg ikke engang hørt om før. Det fortalte jeg ham, hvortil han svarede, at det kunne man sagtens finde på Google.

Så jeg smuttede en tur forbi guruen, og ledte med lys og lygte efter information om dette mærkværdige emne, som det nu engang var i mit hoved. Jeg forstod hat og briller af de artikler, som jeg klikkede mig ind på, da jeg ikke forstod alle de fag ord og udtryk, der nu engang var.

Så efter en god times tid, hvor jeg ihærdigt prøvede at blive klogere, så måtte jeg sande, at jeg ikke kunne forstå dette her. Og når jeg ikke kunne forstå emnet, så følte jeg ikke, at jeg ville gå ud og skrive om det, som havde jeg stort kendskab til det. Så jeg skrev venligt tilbage til ham gutten, at jeg desværre ikke kunne udføre opgaven, da overemnet var for svært for mig, og jeg ikke anede noget som helst om det. Han blev skuffet og pressede lidt på, men jeg satte foden i jorden, og sagde, at jeg ikke var god nok til denne opgave.

Så konklusionen ved dette punkt er, at du simpelthen skal huske at sige nej, hvis det virkelig ikke passer til dig og din viden. Det er langt bedre slet ikke at levere et produkt, end at lave noget halvfærdigt lort, som kunden ikke kan bruge til noget som helst. Så hellere bekende kulør, og fortæl ham, at hvis han en dag skulle mangle en skribent til andre emner, så er han mere end velkommen til at kontakte dig.

5. Kend dine priser i starten

Nu findes der rigtig mange andre dygtige skribenter, som er tusinde gange bedre end mig til dette arbejde. Dog er jeg selv nået til et punkt, hvor jeg kan tage penge for mine skriverier. Det betyder, at jeg har prøvet at tjene penge på SEO-artikler, og ud fra mine opgaver indtil videre, kan jeg give min skrøbelige erfaring videre til dig.

I starten af din SEO-artikel karriere, så bliver du nødt til at sætte dig tilfreds med lavere priser end resten af feltet. Hvorfor skulle en køber vælge dig, hvis han til samme pris kan hyre en i forvejen knald dygtig SEO-skribent, som har udført tusinder af opgaver, til samme penge?

Så efter dine gratis artikler er røget af sted, og du selvfølgelig har fået nogle kanon gode anbefalinger, så kan du så småt begynde at tage penge for dit arbejde. Så start ud med priser, der er halvt så dyre som de virkelig skrappe drenge. Stadig opbyg dit ry som skribent, og lok på den måde flere og flere mennesker ind i din forretning. Jo flere skarpe og forrygende artikler du får skrevet, desto nemmere vil det blive for dig, at kunne sætte priserne i vejret på et tidspunkt.

6. Kend dine besøgstider

Dette er et punkt, hvor jeg selv har syndet en del, og en af grundene til, at jeg ikke gør mig så meget i SEO-skriveri mere. Du skal virkelig kende dine besøgstider, når du er SEO skribent. Det skal du i og for sig i alle brancher, hvor du har med penge at gøre. Hvis folk betaler dig for at udarbejde en service for dem, så skal du virkelig overholde din leveringstid.

Det kan simpelthen ikke nytte noget, hvis du har lovet kunden at være færdig med alle artiklerne indenfor tre dage, at det så tager dig 14 at blive færdig. Selvfølgelig kan der komme uforudsete dødsfald og hastesager, som du simpelthen ikke kan undgå at skulle deltage i. Men selvom du er en ung, uerfaren og billig skribent, så forventer folk stadigvæk, at produkterne bliver skippet af sted til tiden.

Og hvis uheldet endelig skulle være ude, og du simpelthen bare ikke kan nå at  gøre dit arbejde færdig til den aftalte tid, så huske endelig at gøre din køber opmærksom på det. Du kan eventuelt også give en rabat, som undskyld for forsinkelsen.

For mit eget vedkommende, så arbejder jeg faktisk bedste med leveringsdatoer, end hvis jeg skal lave et produkt, der ikke bliver forventet færdigt på noget specielt tidspunkt. For så er jeg nemlig under et vidst pres fra en betalende kunde, og jeg kan ikke bare udskyde opgaven, da han rent faktisk forventer den afleveret den pågældende dato.

7. Gør det sjovt at skrive

En anden ting der kan komme i vejen for din succesfulde SEO-artikel forretning er motivationen. Som i alle andre brancher, så kan motivationen nemt være faldende indenfor SEO-artikel verdenen, da det kan blive langtrukkent at sidde og skrive i et word dokument, om et emne der tiltaler dig lige så lidt, som Holger Bech Nielsen tiltrækker dig seksuelt.

Jeg kender det brand godt for mig selv, da jeg tit har siddet (og stadig gør det), og bare ikke kan komme i gang med arbejdet. Så sørg simpelthen for at det bliver en leg at skrive artiklerne. Du kan eventuelt sætte et fast tidsrum af til artikelskriveri hver dag, eller et par dage om ugen. Så ved du, at der må du simpelthen ikke lavet andet end at skrive artikler.

Du kan eventuelt lave din research i forvejen, og så slukke for internettet mens du skriver. På den måde bliver du ikke distraheret så let, og der er ingen af dine Facebook venner der kan forstyrre din dybe koncentration. Samtidig skal du så nok også smide din iPhone et godt stykke væk, da jeg har hørt, at man også kan gå på Facebook fra sådanne.

Nogle gange kan det også hjælpe at komme ud og skrive i andre omgivelser. Bare det at rykke et enkelt værelse, fra stuen til soveværelset, eller sågar ud i køkkenet, kan gøre skriveoplevelsen anderledes, og du mærker ikke helt den samme irriterende følelse af at sidde i sofaen endnu engang, og lave det forpulede kedelige arbejde.

Under hele processen kan du selvfølgelig peppe det hele lidt op med bragende musik ud af højtaleren, et spændende podcast eller andet der ikke kræver visuel koncentration. Der er fjernsynet, ligesom internettet og iPhonen også bandlyst, da det kan stjæle din fokus fra en god tekstopbygning.

8. Gratis kan give kassen

Som Martin Thorborg siger i et af sine utallige podcasts, så kan gratis give kasse. Med det mener jeg, at nogle af dine første kunder simpelthen kan gå hen og blive nogle af dine bedste kunder nogensinde. Hvis det eventuelt er nogle af dem, som har fået en artikel gratis, og godt kan lide hvad de ser, så kan det typisk føre til at langvarigt samarbejde.

Lige præcis det scenarie har jeg prøvet, da en af de kunder jeg skrev en gratis artikel til, stadig er en god kunde den dag i dag. Han er også den som får skrevet til de billigste penge, og vi har et super godt samarbejde. Så sørg altid for at behandle dine kunder ordentligt, også selvom det er en gratis en af slagsen. Det kan føre guld med sig!

Samtidig er det også bare sjovest at arbejde på store ordre, da du derfor har mere tid og større mulighed for at sætte dig ind i emnet, som i sidste ende kan kaste nogle fantastiske artikler af sig, hvilket jo er meningen med alt det skriveri. Samtidig slipper du også for mange research timer, da du ved at skifte emne og kunde ofte, skal bruge mange flere timer på research.

Hvis du derimod har en kunde over flere måneder, der bestiller artikler om det samme emne hver gang, så opbygger du en arbejdsrytme og vane, samt en langt bedre viden om emnet, hvilket efter noget tid , kan gøre det meget nemmere at skrive om. Hvis jeg i flere måneder havde skrevet om alt det bolig halløj, så ville jeg formodentlig også have en bedre forståelse af det i dag, og derfor have mulighed for at skrive mange flere artikler om emnet, samt at skrive om emnet hos andre kunder senere hen.

9. Pakker og tilbud sælger

Hvis du på et tidspunkt ikke har flere opgaver, og du gerne vil have noget mere at lave, så har du muligheden for at tilbyde dine skriverier. Hvis du allerede har været igennem den gratis skriveperiode, så burde du formodentlig have opbygget dig et kanon ry, og det er dermed ikke uforståeligt, at du nu tager penge for dine artikler.

Når du står uden arbejde, så kan jeg kun anbefale dig at komme i gang med at tilbyde dine kræfter igen. Du tjener ingen penge på at skrive SEO-artikler, hvis du rent faktisk ikke har nogle opgaver. Så smut ind på Amino igen eksempelvis, og tilbyd dine skriverier. Her kan det være en super idé at tilbyde i pakker, og med dejlige tilbud på enhver pakke.

Dette stunt vil gøre hjemmeside ejere, der er i gang med at udvikle nye sider, meget interesseret i dine tilbud. De kan stå med en hjemmeside, hvor de skal have skrevet en bunke artikler til, hvilket eksempelvis kunne være 50 stk. Han kommer så forbi dit tilbud, hvor du sælger 20, 50 og 100 artikler, hvor man sparer penge, desto flere man køber. Han bestiller pakken med 50 artikler, og har dermed sikret sig en knald god skribent for alle 50 artikler.

Dette er en win-win situation for jer begge, da hjemmeside ejeren har sikret sig en fast skribent til sin side, og dermed ikke risikere, at der kommer artikler med mange forskellige stilarter og sprog. Dette vil rode på hans hjemmeside, og vil derfor ikke være godt for hans læsere. Derudover slipper han for at skulle finde 10 forskellige skribenter, der udover at skrive forskelligt, samtidig ville tage ekstremt lang tid. Samtidig giver det dig arbejde i et godt stykke tid fremover, og du behøver ikke gå på jobcentret lige med det første.

10. Lov ikke mere end du kan holde

Det sidste tip jeg gerne lige vil dele med jer, er egentlig ganske simpelt. Dog er det ikke alle der bruger dette tip. Mange skribenter gaber ofte for højt over en opgave, og siger blindt ja til en ordre, uden egentlig at have tænkt det hele igennem. Det kunne eksempelvis være 10 artikler om tvangsauktioner, på hhv. 1000 ord hver. Du får 7000 kroner for det, og blindt har du sagt ja til tilbuddet, da de penge jo vil lune dejligt på bankkontoen.

Men det du ikke lige har tænkt over er, hvordan du i hele hule helvede skal kradse 10 000 ord ned om tvangsauktioner, da du samtidig, ligesom mig, ikke har en fløjtende forstand på boliger og alt det gøgl. Du kan måske godt klare de første fem, men så kommer du måske til et punkt, hvor der simpelthen ikke er mere at skrive om. Du kan ikke udtænke flere vinkler at dreje dette emne fra. Altså har du kun lavet halvdelen af ordren, og nu står du fuldstændig tomhændet, uden idéer til hvordan du kommer videre.

Halvt inde i en ordre er det virkelig surt at skulle fortælle sin køber, at du ikke kan levere opgaven tilfredsstillende. Det skader dig, da du bruger enormt mange kræfter på noget, som du ikke kan få solgt – og samtidig har du spildt din købers dyrebare tid.

Så hver eneste gang du får en opgave, så tænkt lige to gange over, hvad du egentlig siger ja til. Pengene kan se så forrygende ud de vil – men du ville jo heller ikke springe ud fra rundetårn, selvom du fik en million for det. Læs tilbuddet igennem – twice. Det kan spare både dig og din køber enormt meget tid senere hen.

 

Bedste hilsner,

Sander

0
0

0
0
0

Sander

Hej! Mit navn er Sander Grønlund, og her på siden blogger jeg hovedsagligt om det at skabe en online indkomst. Hver måned udgiver jeg månedsrapporter med min indtægt, så du kan følge med i og lade dig inspirere af at se mine tal - 100% uden filter.

6 thoughts on “10 tips til at starte din egen SEO artikel forretning

  1. Det er faktisk en rigtigt god tekst, og jeg kan nikke genkendende til mange af punkterne. Jeg er så heldig, at det at færdiggøre et betalt stykke arbejde ofte er motivation nok i sig selv, men jeg kender mange, der skal have langt mere hjælp end dette!

    I øvrigt er det super fedt, at du både skriver engagerende og humoristisk. Props for det! 🙂

  2. Oi Cap’n 😉

    Tusinde tak – og ja, det at kunne færdiggøre et betalt produkt burde nemlig også være motivation nok i sig selv. Men som du siger, så er det tit og ofte ikke nok for nogle. Men hvis det ikke bliver leveret til tiden, så skader det bare en selv i sidste ende.

    Bedste hilsner,
    Sander

  3. Kanon Anders! Det jeg hammer glad for! Jeg håber, at du får bygget en fuldstændig fantastsik SEO-artikel business op in no time!

    Bedste hilsner,
    Sander

  4. God artikel og jeg er helt enig i at “gratis” er nøgleordet, når man skal have opbygget et kundenetværk og gode referencer.

    Og så er jeg glad for dit fokus på kvalitet, det er helt sikkert en vigtig faktor, hvis du skal have tilbagevendende kunder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *